Verslag afdelingsbijeenkomst mei 2026
Voor vrijdag 8 mei stond er een lezing op het afdelingsprogramma met als titel ‘Met eenvoudige middelen zelf HF-antennes bouwen.’ Dat dit soort lezingen de interesse heeft van de leden bleek wel uit het grote aantal aanwezigen.
Voor een volle zaal opende vice voorzitter Peter (PC3M) de avond en heette hij de aanwezigen welkom. Enkele mededelingen vanuit het bestuur en de leden:
- Op 12 juni vindt de jaarlijkse afdelingsbarbecue plaats. Deelnemers kunnen zich tot 6 juni aanmelden hiervoor, zie de afdelingswebsite voor alle info.
- De actiepunten voor het bestuur, vanuit de Huishoudelijke Vergadering in maart, zijn besproken tijdens het bestuursoverleg. Peter geeft een statusupdate.
- Koos (PA3BJV) meldt dat de CW-cursus op donderdag 7 mei is afgesloten en dat er op 10 september weer gestart zal worden met een nieuw seizoen.
- Rick (PA5NN) meldt dat er nu goede voortgang zit in het bouwproject.
Vervolgens gaf Peter het woord aan Gerben (PG5M), die helemaal vanuit Assen naar Amersfoort was gekomen om met ons zijn ervaringen te delen m.b.t. het zelf bouwen van goede HF-antennes met eenvoudige middelen. Gerben startte zijn presentatie met de toelichting waarom hij graag zelf zijn antennes bouwt. Met name voor zijn deelname aan DXpedities heeft hij behoefte aan lichte HF-antennes die makkelijk mee op reis genomen kunnen worden en ter plaatse eenvoudig en snel door 1 persoon worden opgezet. Ook meldde hij daarbij, dat de zelfbouw met eenvoudige middelen en gereedschap gedaan is, zoals nylon snijplank, hengels van Decathlon, een kolomboor, etc.
De volgende antennes kwamen tijdens de avond aan bod:
- VDA (Vertical Dipole Array), een verticale monoband antenne.
- DX Commander, een verticale multiband antenne.
- Hexbeam (oftewel 6-hoekige beam), een directionele HF-antenne met een horizontale polarisatie.
Bij elk van deze antennes gaf Gerben praktische tips, deelde hij ervaringen en toonde hij foto’s en filmbeelden hoe e.e.a. zich houdt onder extreme weersomstandigheden, zoals storm. Ook liet hij de invloed van met name zeewater en zand op de materialen zien en hoe hier bescherming tegen geboden kan worden.
De VDA en DX Commander werden ter plekke gedeeltelijk gemonteerd, wat met grote belangstelling werd gevolgd door de aanwezigen. V.w.b. de Hexbeam liet Gerben a.d.h.v. foto’s en een stuk zelfbouw zien hoe hij deze geconstrueerd heeft. Het resultaat van zijn huisvlijt mag er zijn, allen goed functionerende portable HF-antennes, die qua gewicht ook nog een stuk lichter zijn dan de commerciële exemplaren.
Precies om 22:00 was Gerben klaar met zijn presentatie en werd hij door de aanwezigen met applaus bedankt. Voor degenen die meer willen weten over de behandelde antennes, kijk eens op de website van PG5M. De aanwezigen gingen vervolgens over op onderling QSO en ergens tussen 22:30 en 23:00 verlieten de laatsten de Herberg. Het was weer een zeer geslaagde afdelingsavond.
Nogmaals: op 12 juni vindt de afdelingsbarbecue plaats, zie info voor de site voor info over aanmelden, betalen en locatie.


