Ook dit jaar bezochten een aantal leden van de afdeling Amersfoort weer het grootste radio-evenement van de wereld: de Hamvention in Ohio.
Om degenen die niet aanwezig konden zijn te laten meegenieten van de activiteiten, hebben zij dagelijks verslag gedaan van de belevenissen.
Je leest het hieronder.
Hamvention 2022 – zaterdag
Na het ontbijt zijn we vandaag, opnieuw met de schoolbus, naar het Hamvention-terrein gegaan. Het is bewolkt en warm en het lokale TV-station raadt aan om het weer vandaag goed in de gaten te houden.
Op het terrein bezoekt een aantal van ons eerst de opgestelde noodcommunicatie voertuigen. Duidelijk is dat de betrokken amateurs trots zijn op de rol die zij in hun mobiele commandocenters mogen spelen in tijden van nood. Natuurlijk moeten “de gasten uit Europa” ook maar even laten zien dat zij contacten kunnen maken en dus belanden we achter een van de opgestelde sets. Daarna krijgen we uitleg over Skywarn. Dat is een programma met bijna 400.000 vrijwilligers die getraind zijn om hun observaties m.b.t. het (on)weer te delen en daarmee de omgeving te waarschuwen voor de actuele omstandigheden. Vandaag zijn er een aantal elementen aanwezig die tot een tornado kunnen leiden, zo verzekeren de mannen ons.
Op de renbaan van de fairgrounds is het vandaag drukker met stands dan gisteren. Het aanbod is groot en divers. Veel materiaal is behoorlijk aan de prijs, maar er is goed te onderhandelen. En wij hebben, zoals zoveel amateurs, natuurlijk nog van alles nodig dus worden onze tassen steeds voller.
Om 12.00 uur zoeken we elkaar weer even op. Dat doen we bij het centrale gebied op de fairgrounds waar ook picknickbanken staan. Daaromheen staan diverse foodtrucks. De hele dag door staan daar rijen staan van mensen die behoefte hebben aan voornamelijk calorierijk voedsel: brood met steak, karbonades en flinke hamburgers. Wij besluiten dat we nog wel even zonder lunch doorkunnen.
Net zoals gisteren is ook op deze zaterdag het bezoekersaantal hoog. Toch is het nergens te druk en kan je overal bij. Wel merken we dat er dit jaar minder internationale bezoekers zijn dan bij voorgaande edities. Veel bezoekers dragen hun roepletters herkenbaar op hun shirt of cap en wij doen mee met die ‘traditie’. Het gevolg is dat we regelmatig spontaan worden aangesproken: Amerikanen waarderen het dat we helemaal vanuit Nederland naar ‘hun’ radiomarkt zijn gekomen.
Wat we zelf bijzonder vinden, is het grote aantal mensen dat ons begint te herkennen: de mannen uit Holland met de Pepermuntjes. Voor ons is het sociale element een belangrijk onderdeel van de Hamvention en spreken dus met heel veel mensen en proberen zo het Nederlandse radio-amateurisme zo goed mogelijk te vertegenwoordigen.
Om 14.00 uur besluiten we dat het genoeg geweest is: de benen zijn moe, de tassen vol maar belangrijker: de lucht begint donker te worden. De voorspelling is dat rond drie uur een bak ellende naar beneden zal komen. Als we naar de bussen lopen, rijdt de sheriff al langs ons heen en waarschuwt: “een halve mijl verderop hagelt het, zoek beschutting”.
Als we even later terug bij het hotel zijn, besluiten we dat we nog even naar Harbor Freight, een gereedschapswinkel, gaan. We zijn nog maar net op weg als de autoradio het alarm geeft dat het slechte weer eraan komt. En inderdaad: even later wordt het ontzettend donker en zitten we in een flinke regen en onweersbui. De flitsen schieten aan alle kanten om ons heen. Even later is er niets meer van het slechte weer te merken en schijnt de zon weer volop.
’s Avonds sluiten we af met een dinner in het Texas Roadhouse. Daar vinden de nodige speeches en de uitreiking van enige awards plaats. Omdat we de officiële kanalen niet voor de voeten willen lopen, weiden we hier niet uit over wie allemaal een award heeft ontvangen, maar dat Tijmen één van de award winnaars was, mogen we denk ik wel verklappen. Voor zover ons bekend is hij daarmee de eerste Nederlander die tijdens de Hamvention een award in ontvangst heeft mogen nemen. Oprecht een bijzondere prestatie en als medereizigers zijn we uiteraard uitermate trots op “onze” Tijmen!
Met het afsluitende dinner zijn we ook aan het eind gekomen van onze Hamvention-reis. Op zondag vliegen we terug naar Nederland.
Hamvention 2022 – vrijdag
Met de schoolbus gaan we vandaag naar de Greene County Fairground. Daar aangekomen gaan we in drie groepen op pad: Rick en Hans gaan direct op zoek naar voor hen waardevolle dingen: Heathkit en vliegtuigset-onderdelen uit de WWII-periode. De rest gaat eerst kijken in de commerciële hallen.
Dit jaar zijn er geen grote nieuwe introducties, Icom heeft wel het prototype van haar nieuwe compacte SHF-radio staan en de geüpdatet amplifier die met het type PW2 zal worden aangeduid.
Grote afwezige op de beurs is Kenwood. We merken dat dat de geruchten aanzwengelt dat dit merk zich misschien wel gaat terugtrekken van de amateurmarkt.
Alle hallen zijn goed gevuld, maar ten opzichte van de pré-coronatijd missen we toch een aantal stands. Voor hen was de 2022 wellicht toch nog iets te vroeg om weer op een grootte beurs aanwezig te zijn. De bezoekers lijken zich niet te hebben laten afschrikken door corona: ze zijn er in grote getalen en slechts enkelen dragen een mondmasker.
Om half vijf verzamelen we weer voor de busrit terug naar onze auto. De rugzakken zijn dan behoorlijk zwaarder dan toen we de Fairgrounds opliepen…
Hamvention 2022 – donderdag
Tijmen, Maarten en Gert hebben vandaag deelgenomen aan de Contest University (CTU): een dag waarin allerlei lezingen worden gegeven over contest gerelateerde onderwerpen. Een deel van de lezingen is opgenomen en beschikbaar op Youtube.
Een lezing die we zeker kunnen aanraden om terug te kijken, is het verhaal van Tim Coker N6WIN. Hij vertelt hoe hij in Arizona een compleet nieuw station heeft opgebouwd en daarmee mooie resultaten neerzet. Hij vertelt niet alleen over welke technische innovaties er gebruikt worden, maar ook over hoe er wordt nagedacht over de samenstelling van de crew in de Multi Operator klasse. De lezing van Tim start op 4:27:30 in de video die te vinden is op https://youtu.be/drZCwoVzUqE. Een andere aanrader is de lezing van Rob Sherwood (NC0B). Traditiegetrouw vertelt hij op de CTU welke transceivers op dit moment de beste ontvangsteigenschappen hebben. Uiteraard kijkt hij ook verder dan alleen dat. Zijn bijdrage start in de genoemde video op 7:21:45.
Naast de vele lezingen was er bij de CTU ook voldoende tijd voor de sociale contacten. We spraken onder andere met Dave WD5COV en Adrian KO8SCA, die beide deel uitmaken van het team dat later dit jaar vanaf Bouvet (DXCC most wanted nummer 2) actief zal zijn. Zij hebben beloofd dat onze meegegeven Wilhelmina pepermuntjes meegaan. Dat worden dan waarschijnlijk de eerste Wilhelmina pepermuntjes ooit op Bouvet.
Ook met Steve (NR4M) werd uitgebreid gesproken: hij is eigenaar van het conteststation “the Goatfarm”. Op www.NR4M.com krijg je een goede indruk van zijn station. Met Johannes (PA5X/5T5PA), Geoff (W0CG) van PJ2T en vele anderen konden we goede herinneringen ophalen en kennis uitwisselen. De persoonlijke uitnodiging van Bill W2WCM om ’s avonds naar de officiële ontvangst voor niet-Amerikaanse amateurs te komen, moesten we helaas beleefd afslaan: er zijn gewoon te veel activiteiten om aan alles deel te kunnen nemen.
Rick, Hans en Gerard hadden besloten om niet naar de CTU te gaan. Zoals één van hen zei: “ik heb in mijn leven al te veel in de schoolbanken gezeten”. Zij bezochten het National Museum of the US Air Force. Een indrukwekkend museum en een must go voor de luchtvaartliefhebber. Het museum is zo groot dat één dag niet voldoende is om alles te zien.
’s Avonds, na het eten, is de hele groep naar de verkoopavond van de FDIM gegaan. De FDIM (Four Days In May) is een evenement dat apart van de Hamvention wordt georganiseerd en waar zelfbouw en QRP centraal staan. Daar liepen we ook Bruna Begali en haar partner tegen het lijf. Een warm weerzien waaruit bleek dat de VERON Amersfoort in het Italiaanse Brescia nog niet vergeten is. Om 22.00 uur sloot de beurs en begonnen we aan de laatste wandeling van de dag naar ons eigen hotel voor verdiende nachtrust en om ons klaar te maken voor het hoofdgerecht van onze reis: de Hamvention.
Hamvention 2022 – woensdag
Na het ontbijt gaan we vandaag in twee groepen op pad: Hans en Rick rijden naar het plaatsje Lima voor een bezoek aan “World’s finest electronic surplus”: Fair Radio Sales. Een bedrijf dat zich al sinds 1947 bezighoudt met de verkoop van overtollig militaire elektronica in de breedste zin van het woord. Wie de zaak betreedt wordt al snel overdonderd door de grote hoeveelheid materiaal dat aanwezig is. En hoe dieper je de zaak ingaat, hoe minder geordend de handel in de schappen ligt. Lekkage in het dak zorgt er voor dat een deel van de waardevolle voorraad haar waarde in snel tempo aan het verliezen is. Na vier uur struinen en met wat mooie vondsten die worden aangekocht, wordt vanaf Lima de route weer ingezet naar het hotel in Fairborn bij Dayton.
Maarten, Tijmen, Gerard en Gert hebben een ander programma afgewerkt. Hun eerste stop was bij de Bass Pro Shop, een grote outdoor winkel gespecialiseerd in materiaal voor de vishobby, de jacht en camperen. Een winkel die zo is ingericht op het beleven van avonturen: er hangt een vliegtuig aan het plafond, er staan opgezette dieren in de winkel, er is een groot aquarium: je voelt je al bijna die echte stoere ‘outdoor-man’. Relatie met onze hobby is dat de serie Last Man Standing zich afspeelde in dit type winkel en het hoofdpersonage “Mike Baxter”, gespeeld door Tim Allen, ook radio-amateur was. Zijn (niet uitgegeven) roepletters: KA0XTT. In de serie, die 9 seizoenen op de buis was, was “Mike” regelmatig te zien in zijn shack, bestaande uit moderne Icom apparatuur en echte QSL-kaarten en de nodige DXCC-certificaten aan de wand. Een mooie manier om de radiohobby bekend te maken bij een groter publiek.
Hierna zijn we naar het Voice of America Museum gereden. We wisten dat het museum vandaag niet open zou zijn, maar omdat het toch op de route lag en het gebouw best aardig om te zien is, besloten we om toch even langs te rijden. Terwijl we een paar foto’s aan het maken waren en een rondje om het pand aan het lopen waren, werden we aangesproken door een oudere heer: of hij ons kon helpen. Nadat we hadden uitgelegd dat we radio-amateurs uit Nederland waren nodigde hij ons uit om maar even mee te lopen. Wat volgde was een enthousiaste privé-rondleiding door het museum. Naast het gedeelte dat echt over de omroep gaat, heeft het museum een grote collectie van amateurradio’s. Vooral van Collins en Drake is voldoende te zien.
De volgende stop die we hebben gemaakt was bij R&L Electronics in Hamilton. Eén van de nog weinig overgebleven zelfstandige amateurwinkels in de Verenigde Staten. Geen moderne winkel maar een ouderwets goed gevulde diepe pijpenla met stellingen vol materiaal.
Aan het eind van de middag, kwamen de groepen in het hotel weer bij elkaar. Onder het genot van een biertje werden de belevenissen van de dag uitgewisseld. ’s Avonds werd een niet al te vegetarische maaltijd genoten in het Texas Roadhouse. Een mooie dag, met een paar drupjes regen, was al weer voorbij…
Hamvention 2022 – dinsdag
Vandaag gaat rond 5 uur de wekker af. Tijmen haalt Rick en Gerard op en Gert pikt Maarten en Hans op. Op Schiphol ontmoeten we elkaar als we onze auto’s parkeren. Omdat we ruim op tijd zijn, starten we voor we gaan inchecken maar eens met een stevige bak koffie. De drukte op Schiphol valt mee: in 20 minuten zijn we door de security heen. Iets na 10 uur vertrekt onze vlucht naar Philadelphia. Het vliegtuig is alles behalve vol waardoor we relaxed en ruim in de 787-800 kunnen zitten. Na ruim 7 uur vliegen staan we op Amerikaans grondgebied. Ook daar zijn we snel door de controles heen en hebben daardoor voldoende tijd om vóór onze volgende vlucht een plaatselijke lekkernij te eten: een Philly Cheese Steak. Of te wel een broodje met dun gesneden vlees, ui en peper en gesmolten kaas.
Na deze verwennerij vliegen we als snel verder naar Cincinnati, waar we de eerste nacht zullen overnachten. Dat doen we in een klein vliegtuig, een Embraer ERJ-145. Blijkbaar is de Cheese Steak bij Tijmen meteen aan zijn dijen gaan zitten, want aan hem wordt gevraagd of hij zijn stoeltje voorin het vliegtuig wil verlaten en achterin wil gaan zitten, zodat er een betere gewichtsverdeling is. Ook deze vlucht gaat voorspoedig en na anderhalf uur zijn we in Cincinnati. Onze gehuurde hybride auto’s (we proberen toch een beetje ‘groen’ te reizen) blijken niet aanwezig te zijn. We krijgen als vervanging excuses en een fonkelnieuwe Chevrolet Equinox en een Jeep Grand Cherokee mee. Minder groen, maar lekker auto’s om een paar dagen in te mogen rijden.
In het hotel sluiten we de dag af met een biertje en de conclusie dat onze eerste dag vlekkeloos is verlopen. Op naar morgen, waar we de eerste hobby gerelateerde activiteiten gaan ondernemen!
Hamvention 2022 – maandag
Twee jaar lang kon de Hamvention niet doorgaan. Dit jaar vindt het evenement wel weer plaats. We hebben bij onze vorige bezoeken enorm genoten van alles wat zich afspeelt op en rondom de Hamvention, dus zijn we er graag bij. Al helemaal omdat dit jaar een jubilieumjaar is. “We” zijn trouwens Gerard (PA0PIW), Gert (PA2LO), Maarten (PA3EYC), Tijmen (PA3GRM), Rick (PA5NN) en Hans (PE1KWH). Samen proberen wij jullie, de lezers van de A03 website, de komende dagen op de hoogte te houden van de activiteiten. En…wie onze belevenissen volgt, maakt ook nog eens kans op een mooie prijs!
Voordat we gaan: testen
Voordat we naar de Verenigde Staten mogen reizen, moeten we eerst verplicht een coronatest ondergaan. Die test mag maximaal 24 uur van te voren worden afgenomen. Omdat we op dinsdag vliegen, melden we ons op maandag bij een testlocatie. Daar gaat de wattenstaaf (diep) de neus in. De uitslag laat gelukkig niet lang op zich wachten: een half uur na de test weten we dat iedereen negatief is en ontvangen we het voor onze vlucht benodigde reiscertificaat. Gelukkig wordt op tijd gezien dat er in één van de certificaten een foutje zit en kan dat nog op tijd worden hersteld.
Nu we weten dat we allemaal ‘goedgekeurd’ zijn, kunnen we dus de koffers inpakken. Waarschijnlijk gaat iedereen daarna op tijd het mandje in: op dinsdag moeten we al vroeg op Schiphol zijn.