Update Active Antenna Amplifier Project – VAM

Update 20 augustus:

Het gaat voorspoedig met het Active Antenne Project (AAP) !

Afgelopen maandag waren de eerste kunststof delen uit de 3D printer klaar. We zijn erg blij met het resultaat: het ziet er TOP uit ook de afwerking is van hoogstaande kwaliteit.

Nu de eerste set geleverd is, heeft Edwin (PA1EDL) de eerste antenne gemonteerd. En zoals dat hoort bij experimenteren, kwam hij een paar zaken tegen die beter kunnen en dus meteen ook maar heeft opgelost. Het eindresultaat van de samengebouwde Active Antenne ziet er ge-wel-dig uit.

Ben je ook aan het bouwen en wil je weten hoe je de AAP, met de leerpunten van Edwin, in een keer succesvol in elkaar kan zetten? Kom dan naar de VAM-avond voor uitleg of om het eindresultaat te bewonderen! Om jullie alvast lekker te maken, hierbij een paar foto’s:

Update 8 augustus:

Op de VAM-avonden wordt er op dit moment nog hard geknutseld aan het Active Antenna Project. Vanuit verschillende kanten hebben we de vraag gekregen om vooral de voortgang te laten zien. Dat doen we graag, dus hierbij dus weer een update!

Erik (PE1RQF) is druk bezig geweest met een 3D-geprint testproduct voor één van de antenne-onderdelen. Op dit moment zijn we op zoek naar een bedrijf dat tegen een amateurvriendelijke prijs deze onderdelen snel en in wat grotere hoeveelheden kan maken. De reden: met de huis-tuin-en-keuken 3D-printers die we tot onze beschikking hebben kost het printen van alle onderdelen voor één antenne ongeveer een week.

Er wordt door de bouwer kritisch gekeken naar hoe dingen beter kunnen. Zo ontwierp Edwin (PA1EDL) een aangepaste versie van de bevestiging voor de antenne.

En natuurlijk is het ook leuk om gewoon even te kijken wat er nu precies allemaal op de printjes zit. Aan de glimlach te zien kun je zien dat dat wel goed zit.

Wij bouwen lekker door en houden jullie op de hoogte van de voortgang. In de tussentijd ben je natuurlijk welkom om ook eens langs te komen op de VAM-avond: iedere maandagavond van 19.30 tot 22.00, locatie Radioclub Bunschoten en voor iedere radio-geïnteresseerde toegankelijk! Meer informatie over de VAM-avond vind je hier.

Jan (PD0AUQ)

Update 14 juli:

De bij LZ1AQ bestelde antenne versterkers zijn afgeleverd bij Jan. De eerste stappen met de 3d-printer zijn gezet, de resultaten zien er veelbelovend uit. Het lijkt ons leuk en leerzaam om de actieve antennes samen op de VAM-avond te bouwen. Vanuit de VAM kunnen we helpen met: gereedschap, soldeerstation, krimpkous, netwerkkabel, connectors en flexibele verwarmingsbuis voor de loop antennes.  De materialen zijn tegen kostprijs beschikbaar.

Aanstaande maandag 15 juli kunnen de kits worden afgehaald op de VAM-avond.

Update 14 juni:

Bij ons bezoek aan de Ham Radio bleek dat LZ1AQ er niet was met als gevolg dat we de spullen voor de actieve antenne dus niet mee konden nemen naar NL. We gaan nu het volgende proberen en dat is ze op het internet te bestellen. Ik kijk eerst even wat de kosten dan zijn en wat de verwachte levertijd is. Kortom we gaan er natuurlijk wat moois van maken, ook is er een 3d printer beschikbaar gekomen om de hulp stukken in eigen beheer te kunnen maken.

Active Antenna Amplifier via HAM RADIO Friedrichshafen

Tijdens de presentatie over de SDRplay op de afdelingsbijeenkomst in mei, was er veel interesse in de ontvangstantenne die Tijmen tijdens de demo heeft gebruikt. De antenne is gebouwd met behulp van de Active Antenna Amplifier van LZ1AQ.

Voor degene die de kit willen heeft Jan (PD0AUQ) aangeboden om ze volgende weekend op de beurs HAM RADIO Friedrichshafen in te kopen.

De loopantenne(s) zal je zelf moeten maken, bij genoeg belangstelling kunnen we dit ook samen doen op de VAM avonden bij Radio Club Bunschoten.

De kosten van de kit bedragen E89,- per stuk.

De kit bestaat uit:

  • Amplifier board (mounted and tested)
  • Control board (mounted and tested)
  • 6-pin Female connector for connection of remote control switches
  • Plastic ABS IP55 protected box
  • 3 mounting screws diam. 3.5 mm
  • Load resistor 100 ohms / 2W
  • Short service cable crimped with two RJ45 connectors
  • Spare RJ45 shielded plug connector
  • Spare RJ45 unshielded plug connector

Opgeven en informatie over betaling voor a.s. donderdag 20 juni 2019 bij jan.spierenburg@xs4all.nl