Berichten

Verslag afdelingsbijeenkomst mei 2026

Voor vrijdag 8 mei stond er een lezing op het afdelingsprogramma met als titel ‘Met eenvoudige middelen zelf HF-antennes bouwen.’ Dat dit soort lezingen de interesse heeft van de leden bleek wel uit het grote aantal aanwezigen.

Voor een volle zaal opende vice voorzitter Peter (PC3M) de avond en heette hij de aanwezigen welkom. Enkele mededelingen vanuit het bestuur en de leden:

  • Op 12 juni vindt de jaarlijkse afdelingsbarbecue plaats. Deelnemers kunnen zich tot 6 juni aanmelden hiervoor, zie de afdelingswebsite voor alle info.
  • De actiepunten voor het bestuur, vanuit de Huishoudelijke Vergadering in maart, zijn besproken tijdens het bestuursoverleg. Peter geeft een statusupdate.
  • Koos (PA3BJV) meldt dat de CW-cursus op donderdag 7 mei is afgesloten en dat er op 10 september weer gestart zal worden met een nieuw seizoen.
  • Rick (PA5NN) meldt dat er nu goede voortgang zit in het bouwproject.

Vervolgens gaf Peter het woord aan Gerben (PG5M), die helemaal vanuit Assen naar Amersfoort was gekomen om met ons zijn ervaringen te delen m.b.t. het zelf bouwen van goede HF-antennes met eenvoudige middelen. Gerben startte zijn presentatie met de toelichting waarom hij graag zelf zijn antennes bouwt. Met name voor zijn deelname aan DXpedities heeft hij behoefte aan lichte HF-antennes die makkelijk mee op reis genomen kunnen worden en ter plaatse eenvoudig en snel door 1 persoon worden opgezet. Ook meldde hij daarbij, dat de zelfbouw met eenvoudige middelen en gereedschap gedaan is, zoals nylon snijplank, hengels van Decathlon, een kolomboor, etc.

De volgende antennes kwamen tijdens de avond aan bod:

  • VDA (Vertical Dipole Array), een verticale monoband antenne.
  • DX Commander, een verticale multiband antenne.
  • Hexbeam (oftewel 6-hoekige beam), een directionele HF-antenne met een horizontale polarisatie.

Bij elk van deze antennes gaf Gerben praktische tips, deelde hij ervaringen en toonde hij foto’s en filmbeelden hoe e.e.a. zich houdt onder extreme weersomstandigheden, zoals storm. Ook liet hij de invloed van met name zeewater en zand op de materialen zien en hoe hier bescherming tegen geboden kan worden.

De VDA en DX Commander werden ter plekke gedeeltelijk gemonteerd, wat met grote belangstelling werd gevolgd door de aanwezigen. V.w.b. de Hexbeam liet Gerben a.d.h.v. foto’s en een stuk zelfbouw zien hoe hij deze geconstrueerd heeft. Het resultaat van zijn huisvlijt mag er zijn, allen goed functionerende portable HF-antennes, die qua gewicht ook nog een stuk lichter zijn dan de commerciële exemplaren.

Precies om 22:00 was Gerben klaar met zijn presentatie en werd hij door de aanwezigen met applaus bedankt. Voor degenen die meer willen weten over de behandelde antennes, kijk eens op de website van PG5M. De aanwezigen gingen vervolgens over op onderling QSO en ergens tussen 22:30 en 23:00 verlieten de laatsten de Herberg. Het was weer een zeer geslaagde afdelingsavond.

Nogmaals: op 12 juni vindt de afdelingsbarbecue plaats, zie info voor de site voor info over aanmelden, betalen en locatie.

Verslag afdelingsbijeenkomst april 2026

Voor vrijdag 17 april stond er een presentatie van het Afrikaanse avontuur door een aantal leden van de afdeling op het programma. Om 20:00 uur opende voorzitter Maarten (PA3EYC) de bijeenkomst voor een volle zaal met aanwezigen. Zelf had hij niets bijzonders te melden, maar Koos (PA3BJV) had wel een mededeling, nl. het slagen voor het CW-examen door 2 cursisten. Rick (PA5NN) nam daarna ook even het woord en meldde dat de printen voor het bouwproject eindelijk binnen zijn en ook dat er een datum gepland is voor de tweede bijeenkomst, vrijdag 1 mei in De Herberg.

Toen was het tijd voor de presentatie over C5Y, het avontuur van een aantal actieve contesters inclusief hun partners in Gambia vorig jaar. Onder Afrikaans tromgeroffel verschenen de eerste lichtbeelden op het grote scherm. Maarten (PA3EYC), Gert (PA2LO), Tijmen (PA3GRM) en Peter (PC3M) deden vervolgens allen een deel van de presentatie.

Maarten trapte hierbij af, waarbij hij begon met de ‘historie’, d.w.z. hoe het team ooit gestart was als contestgroepje in Zeeland en Luxemburg en daar de ervaringen heeft opgedaan om nu eens ‘in het groot’ zoiets te kunnen gaan doen. Gert had het team voorgesteld om dit tijdens de CQ WW DX Contest vanuit Gambia te gaan doen, hij had zelf al eerder individueel vanuit dit land deelgenomen en dat was hem erg goed bevallen.

In de presentatie kwam van alles aan bod, van de uitdagingen tijdens de reis tot een bezoek aan de lokale vismarkt in Gambia. Ondersteund d.m.v. grappige AI-plaatjes, diverse filmpjes (eigen en van tegenstations) en een heleboel humor werd het een prachtig verhaal. Wat een avontuur!

De operators hebben tijdens hun verblijf in de tropische omgeving o.a. ervaring opgedaan met tropical static, wat resulteert in veel atmosferische ruis (QRN) in de lagere HF-banden. Geluk daarbij was dat we momenteel in het zonnevlekkenmaximum zitten en er ook veel activiteit was op de hogere HF-banden. Wat met name nieuw was waren de pile-ups waar men mee van doen kreeg. Gambia is natuurlijk een gewild land voor DX-ers, dus het team kreeg met grote aantallen oproepen van doen. Leuk was ook dat er een first gerealiseerd is tussen Gambia en China op 160 meter tijdens het verblijf.

Als C5Y heeft het team goede resultaten neergezet tijdens de CQ WW DX Contest, ondanks de slechte condities op de lagere HF-banden. Nr 1 van Gambia, nr 2 van Afrika en nr 29 van de wereld.

Rond 21:30 zat de lezing erop en gingen de aanwezigen volop over op onderling QSO.

 

PI4AMF weer actief op de VHF en hoger in SSB/CW contest (5-6 juli)

De call PI4AMF was al een tijdje niet actief in de VHF en hoger contesten. Frans (PC2F) heeft een grote interesse in de hogere banden en contesten en heeft zich hard gemaakt om weer een groep Amersfoortse enthousiastelingen bij elkaar te krijgen. Het eerste zaadje ontstond op een berg in Zuid Frankrijk, waarbij we het toch erg leuk vonden om op de VHF banden weer verbindingen te maken. Kortom op onze verenigingsavonden werd het weer actief worden op de VHF en hoger banden door Frans gepromoot en al snel werd de handschoen opgepakt en besloten de amateurs:

  • Frans, PC2F
  • George, PB4GA
  • Dolf, PE1AAP
  • Peter, PC3M

om de call PI4AMF weer actief te maken. We wilden eerst op 2m starten en ervaring opdoen, vooral omdat we ook mee wilden doen aan de IARU-R1 contest op 6 en 7 september die enkel op 2m plaatsvind. Onze voorzitter Maarten (PA3EYC) was graag bereid om voor ons zijn locatie (JO22QF) ter beschikking te stellen en na een goede voorbereiding besloten we ons station op 5 juli om 12 uur op te bouwen.

Het station bestond uit :

  • De mast van de VERON
  • Een 11 elements Flexa Yagi die door Klaas aan ons ter beschikking is gesteld
  • IC9700 (50W), Japanse uitvoering
  • 2m Eindversterker Gemini 2-500
  • N1MM log programma

Onze insteek was vooral ervaring op te doen met onze spullen en bepalen waar verbeteringen nodig waren. De eerste ervaring die we hebben opgedaan is dat het best inspannend is om als 50+ plussers de VERON mast in zijn verticale positie te krijgen. Natuurlijk is ons dat gelukt en we weten wat we de volgende keer beter kunnen doen. Ook het uitlopen van de tuidraden zal in september onze volle aandacht gaan krijgen, we kunnen zeker stellen dat het ontrafelen of het veroorzaken van knopen bij de bevestigingspunten een van onze sterke punten bleek te zijn.

Uiteindelijk hebben we ruim binnen de tijd de mast en antenne op hoogte gekregen en was de SWR direct strak 1 op 1. We hadden natuurlijk niet anders verwacht door onze ruime operating practice en ervaring. In eerste instantie waren we van plan om enkel met 50W te gaan testen. Peter besloot echter om in het laatste uur het team op scherp te zetten en zijn 2m amplifier van thuis op te halen. Klaas (PC2K) bleek namelijk een oplossing te hebben om de IC9700 via een interface te laten schakelen. Het probleem (wat we ook op die eerdere berg hadden ervaren) is dat we geen 8 pins DIN plugje konden vinden (ACC aansluiting IC9700) om de PTT van de eindtrap te schakelen. Het bleek toch iets te krap gepland om binnen een uur het interface aan de praat te krijgen. Volgens ons omdat we te maken hadden met een onwillige Japanner. Maar niet getreurd; Klaas had gelukkig ook een kabeltje van zijn eigen IC9700 beschikbaar. Na een kort ritje op- en neer naar Spakenburg hadden we ons station volledig aan de praat en viel het ons direct op dat we een hoop signalen ontvingen.

De resultaten van onze contest vielen zeker niet tegen, Dolf had de primeur van onze best DX (grootste afstand) van 869 km met OE1W in JN77TX. Ook hadden we veel OK en OL stations in het log en de ontvangstrapporten waren erg goed. De bevestiging dat Maarten voor VHF op een mooie locatie woont hadden we eigenlijk wel omdat Frans er wel eens in het weiland had zitten contesten waar de buren van Maarten nog steeds goede herinneringen aan hebben.

Ons log heeft Frans in de contest robot van de VERON geupload (zie website VERON, VHF en hoger) en hoewel nog niet alle logs aanwezig zijn , blijkt dat we flink hoger zitten met onze best DX. Ook ons aantal verbindingen valt niet tegen;een VHF contest kenmerkt zich door een gering aantal deelnemers in vergelijking tot een HF contest.

Het voordeel hiervan is dat snelheid lager is, maar goed kunnen luisteren is zeer belangrijk. Ook dat was wel een leerpuntje, we hadden naast de crew ook bezoek van Gert (PA2LO) en Klaas en dan kan ons onderlinge QSO volume het nemen van een tegenstation wat lastig maken. Ook dit werd snel opgelost en de crew kon vervolgens succesvol de verbindingen afronden.

Onze grootste prestatie als team moest nog volgen. Het weer was op zondag nou niet heel erg in ons voordeel om het station af te bouwen. De regen was ruim aanwezig maar het team had binnen drie kwartier ons station netjes afgebouwd. Na een korte evaluatie met ondersteunende drankjes kwamen we tot de conclusie een succesvol weekend achter de rug te hebben en zien we met vertrouwen uit naar het weekend in september. Mochten er amateurs zijn die ons willen ondersteunen dan horen we dat graag, dat kan altijd door een van ons aan te spreken op de verenigingsavond. We zien en horen het graag.

De VHF en up contest crew.

Inventarisatie interesse bezoek Historische Collectie Verbindingsdienst

Tijdens de afdelingsbijeenkomst van 9 mei jl. heeft Peter (PC3M) meegedeeld dat hij contact heeft gelegd met het museum van de Verbindingsdienst van de Koninklijke Landmacht op de Bernhardkazerne te Amersfoort.

De Historische Collectie Verbindingsdienst bestaat uit een indrukwekkende verzameling van verbindingsmiddelen uit de historie van het Regiment Verbindingstroepen.

Een bezoek aan dit museum als afdeling is mogelijk, maar dat zal wel op een doordeweekse dag zijn en met eigen vervoer.

Men kon zich hiervoor tot 1 juni opgeven. De inventarisatie is gedaan en er blijkt voldoende belangstelling voor het museumbezoek. Het bestuur zal een afspraak regelen voor later dit jaar, details daarover volgen nog.

Aanmelden is nu niet meer mogelijk.

 

Verslag afdelingsbijeenkomst maart 2025

Op vrijdag 21 maart jl. hield de afdeling Amersfoort haar jaarlijkse Huishoudelijke Vergadering. Voordat hiermee gestart werd waren er eerst enkele mededelingen, waaronder de aankondiging dat alle afdelingsbijeenkomsten in het tweede kwartaal van dit jaar op de TWEEDE vrijdag van de maand zullen zijn. Op de A03-website staan de details.

Voorzitter Maarten (PA3EYC) opende de vergadering om 20:00 uur. Dit jaar waren 25 afdelingsleden aanwezig tijdens de bijeenkomst. Het bestuur nam met de aanwezige leden de notulen en diverse verslagen over 2024 door, welke allen werden goedgekeurd en daarmee vastgesteld. Aansluitend hierop werden afdelingsbeleid en -begroting voor 2025 behandeld. Aftredend en herkiesbaar waren Dick (PA0MBR) en Peter (PC3M). Er hadden zich geen tegenkandidaten aangemeld. Beide bestuursleden zijn herkozen.

Na de pauze was het tijd voor het behandelen van de ingebrachte voorstellen t.b.v. de VERON Verenigingsraad 2025. De 8 voorstellen werden uitgebreid toegelicht en er werd goed over gediscussieerd. Na het stemmen is besproken wie namens de afdeling de afgevaardigden zijn voor deelname aan de VR. Besloten is dat op 12 april as. Frans (PC2F), George (PB4GA) en Maarten (PA3EYC) de afdeling zullen vertegenwoordigen.

Na de rondvraag werd om 22:25 de vergadering gesloten. Daarna was er nog enige tijd voor onderling QSO.

 

Verslag afdelingsbijeenkomst mei 2024

Vrijdag 17 mei jl. had de afdeling de maandelijkse bijeenkomst in ontmoetingscentrum De Herberg. Op het programma stond een lezing door Ton (PF1S). Bestuurslid Peter (PC3M) opende om 20:00 uur de avond met enkele mededelingen voor de leden:

  • Een aantal leden van de afdeling zijn naar de Hamvention in Dayton.
  • Een aantal leden van de afdeling zijn naar het VERON Pinksterkamp.
  • Ad Wouterson (PA2PCH), sinds 2022 betrokken bij het PI4AMF CW-team, is begin mei overleden. Gevraagd wordt om een minuut stilte.
  • De 84e VR is geweest. Eddy (PA0RSM) doet verslag aan de aanwezigen. Dit zal ook opgenomen worden in de Nieuwsflits van juni.
  • Voor de velddag contest op 1 en 2 juni as. zijn we nog op zoek naar operators. Tijdens het event zal er ook een VHF-opstelling getest worden ter voorbereiding van TM80LM.
  • De afdelingsbarbecue zal dit jaar gehouden worden op 21 juni bij Radio Club Bunschoten (Haarbrug 10-B). Zie de A03-site voor de details.
  • TM80LM zal 15-18 augustus vanuit Zuid-Frankrijk actief zijn op HF, VHF (6 en 2 meter) en SHF (QO-100).
  • Voor de liefhebbers: op 30 juni zal het radiostation SAQ Grimeton uit Zweden weer een boodschap in CW uitzenden op 17,2 kHz.

Hierna was het de beurt aan Ton (PF1S), instructeur bij het Regiment Verbindingstroepen (PI4VBD) van de Koninklijke Landmacht. Ton is de drijvende kracht achter een event waarbij zendamateurs en militaire radio operators elkaar treffen op de HF-amateurbanden: ‘HAM meets military’. Ton nam de toehoorders eerst mee naar verre bestemmingen waar hij als militair actief is geweest, waaronder Mali en Suriname. Tijdens verloren uurtjes maakte hij daar vanuit een militair voertuig of met een draagbare HF-radio verbindingen op de amateurbanden, wat vaak resulteerde in pile-ups waarbij veel informatie tegelijkertijd verwerkt moest worden.

Vanuit het idee dat militaire radio operators effectief en juist moeten kunnen communiceren over de radio, zeker in hectische situaties, is ‘HAM meets military’ bedacht. Op de militaire HF-banden is het namelijk in normale omstandigheden rustig, een oefening op de amateur HF-banden levert meer actie/lering op voor de jonge soldaten.

Alle stations bestaan uit een team van 2 militaire operators en 1 zendamateur. Er mag enkel gebruik gemaakt worden van militaire radioapparatuur aanwezig in het voertuig of als manpack. Richtantennes en/of zendversterkers zijn niet toegestaan. HAM meets military vindt plaats op HF (SSB) en 6 meter (FM) en de stations hebben MIL als suffix in de roepnaam. Tijdens het laatste event in december jl. hebben 2 leden vanuit de afdeling Amersfoort deelgenomen.

‘HAM meets military’ wordt georganiseerd door PI4VBD en heeft geen internationaal karakter. Op de vraag vanuit de zaal of er ook internationaal een militaire radiocompetitie is verwees Ton naar het prestigieuze Noble Skywave georganiseerd vanuit Canada.

Na afloop van de lezing bedankte Peter de spreker en ging men over tot onderling QSO. Het was weer een geslaagde afdelingsavond. De volgende afdelingsbijeenkomst is op 21 juni, dan hebben we de afdelingsbarbecue.

HAM meets military

Op 14 december as vindt er een special event plaats: HAM meets military. De organisatie is in handen van PI4VBD, het station van het Regiment Verbindingstroepen van de Koninklijke Landmacht.

Vanaf 1700 GMT zullen meerdere zgn. signal regiment stations op de HF amateurbanden actief zijn, herkenbaar aan speciale roepletters PA01MIL, PA02MIL, etc. Ze blijven hier slechts enkele uren! Deze stations doen mee aan een HF activiteit van defensie en strijden onderling in een competitie. Elk station bestaat uit twee (jonge) militairen en een amateur voor het toezicht. Voor elk station is het doel zo veel mogelijk stations te werken, in SSB phone.

Vanuit de afdeling Amersfoort zullen Peter (PC3M) en Maarten (PA3EYC) meedoen, respectievelijk in de teams met roepletters PA08MIL en PA04MIL.

De organisatie stelt het zeer op prijs als zoveel mogelijk amateurs deze stations aanroepen.

CW Filter installeren FTDX101D

Recent heb ik een FTDX101D aangeschaft en omdat ik thuis een SPE eindtrap heb staan vond ik het niet de moeite om voor de 200W (MP) versie te gaan. Wat ik wel jammer vond is dat in de zgn. D versie er geen 300 HZ CW (Roofing) filter aanwezig is. Om die reden heb ik ook het CW filter XF-128CN (centrale frequentie 9.005 MHZ met een bandbreedte van 300Hz) aangeschaft. Het moest er alleen nog in. Naast dit filter is er ook nog een 1,2 Khz filter voor SSB beschikbaar, die laatste heb ik (nog) niet aangeschaft.

Het filter moet worden gesoldeerd, dit is mijn eerste Yaesu radio dus ik heb mij laten vertellen dat dit in eerdere radio’s niet hoefde en dat het filter in klemmen kon worden bevestigd. Persoonlijk heb ik ook liever soldeer verbindingen.
Na het verwijderen van alle externe verbindingen heb ik de de radio ontdaan van zijn bescherming en zoals meestal de verkeerde kant als eerste geopend. Tja dat had ik waarschijnlijk ook wel ergens kunnen lezen maar ik was toch wel een beetje benieuwd hoe de binnenzijde eruit zou zien. Welnu hieronder een aantal foto’s voor de nieuwsgierigen onder ons.

Dit is de bovenkant van de Yaesu, linksboven zit de AF-Unit, daaronder loopt de Main-unit door en linksonder zie je een deel van de main unit met een tweetal processoren die worden gekoeld door een aluminium koelblok dat aan de onderzijde van een metalen plaat bevestigd zit die de gehele bovenkant netjes afsluit. Het koelblok is echt nodig, deze twee processoren worden flink heet en beide processoren worden via thermisch plakmateriaal (sticker) geleidend verbonden met het aluminium koelblok. Er zijn verder geen ventilatoren dus lijkt het mij een verstandig om de linker- en rechterzijde van de Yaesu niet te blokkeren zodat de luchtstroom met weinig weerstand door de unit kan lopen.
Rechtsboven zit de antenne tuner (ATU-unit) en rechtsonder herkennen we wel. Na het spul te hebben bewondert heb ik de boel weer netjes teruggeplaatst en heb de onderzijde geopend.

De PA-unit van de FTDX101D zit aan de linkerzijde, de twee RX-units zitten rechts. De RX-unit naast de PA-unit is de main RX-unit. Daar moet het filter in worden geplaatst. Hiervoor moeten de twee bandkabels uit de connectoren worden getrokken en een aantal connectoren van coax kabels worden los genomen. Zelf heb ik niet alle connectoren los getrokken maar enkel de connectoren die nodig waren om de print om te kunnen draaien zodat ik het filter op zijn plek kon solderen.

Het plaatsen van het filter is goed te doen, zelf neem ik altijd foto’s vooraf zodat ik later bij twijfel nog even kan spieken zoals het was. De ervaring met het filter is goed, het filter wordt direct herkent en als je aan de voorzijde het filter van de main unit selecteert zie je dan ook de optie van 300 Hz. Bij de Sub unit is enkel het 600Hz filter toe te passen zodat je het verschil tussen beide filters kunt beluisteren. Ik heb het uitgeprobeerd bij de CQ WPX contest en ben erg tevreden.

73, Peter (PC3M)