Verslag afdelingsbijeenkomst mei 2026
Voor vrijdag 8 mei stond er een lezing op het afdelingsprogramma met als titel ‘Met eenvoudige middelen zelf HF-antennes bouwen.’ Dat dit soort lezingen de interesse heeft van de leden bleek wel uit het grote aantal aanwezigen.
Voor een volle zaal opende vice voorzitter Peter (PC3M) de avond en heette hij de aanwezigen welkom. Enkele mededelingen vanuit het bestuur en de leden:
- Op 12 juni vindt de jaarlijkse afdelingsbarbecue plaats. Deelnemers kunnen zich tot 6 juni aanmelden hiervoor, zie de afdelingswebsite voor alle info.
- De actiepunten voor het bestuur, vanuit de Huishoudelijke Vergadering in maart, zijn besproken tijdens het bestuursoverleg. Peter geeft een statusupdate.
- Koos (PA3BJV) meldt dat de CW-cursus op donderdag 7 mei is afgesloten en dat er op 10 september weer gestart zal worden met een nieuw seizoen.
- Rick (PA5NN) meldt dat er nu goede voortgang zit in het bouwproject.
Vervolgens gaf Peter het woord aan Gerben (PG5M), die helemaal vanuit Assen naar Amersfoort was gekomen om met ons zijn ervaringen te delen m.b.t. het zelf bouwen van goede HF-antennes met eenvoudige middelen. Gerben startte zijn presentatie met de toelichting waarom hij graag zelf zijn antennes bouwt. Met name voor zijn deelname aan DXpedities heeft hij behoefte aan lichte HF-antennes die makkelijk mee op reis genomen kunnen worden en ter plaatse eenvoudig en snel door 1 persoon worden opgezet. Ook meldde hij daarbij, dat de zelfbouw met eenvoudige middelen en gereedschap gedaan is, zoals nylon snijplank, hengels van Decathlon, een kolomboor, etc.
De volgende antennes kwamen tijdens de avond aan bod:
- VDA (Vertical Dipole Array), een verticale monoband antenne.
- DX Commander, een verticale multiband antenne.
- Hexbeam (oftewel 6-hoekige beam), een directionele HF-antenne met een horizontale polarisatie.
Bij elk van deze antennes gaf Gerben praktische tips, deelde hij ervaringen en toonde hij foto’s en filmbeelden hoe e.e.a. zich houdt onder extreme weersomstandigheden, zoals storm. Ook liet hij de invloed van met name zeewater en zand op de materialen zien en hoe hier bescherming tegen geboden kan worden.
De VDA en DX Commander werden ter plekke gedeeltelijk gemonteerd, wat met grote belangstelling werd gevolgd door de aanwezigen. V.w.b. de Hexbeam liet Gerben a.d.h.v. foto’s en een stuk zelfbouw zien hoe hij deze geconstrueerd heeft. Het resultaat van zijn huisvlijt mag er zijn, allen goed functionerende portable HF-antennes, die qua gewicht ook nog een stuk lichter zijn dan de commerciële exemplaren.
Precies om 22:00 was Gerben klaar met zijn presentatie en werd hij door de aanwezigen met applaus bedankt. Voor degenen die meer willen weten over de behandelde antennes, kijk eens op de website van PG5M. De aanwezigen gingen vervolgens over op onderling QSO en ergens tussen 22:30 en 23:00 verlieten de laatsten de Herberg. Het was weer een zeer geslaagde afdelingsavond.
Nogmaals: op 12 juni vindt de afdelingsbarbecue plaats, zie info voor de site voor info over aanmelden, betalen en locatie.

Voor vrijdag 17 april stond er een presentatie van het Afrikaanse avontuur door een aantal leden van de afdeling op het programma. Om 20:00 uur opende voorzitter Maarten (PA3EYC) de bijeenkomst voor een volle zaal met aanwezigen. Zelf had hij niets bijzonders te melden, maar Koos (PA3BJV) had wel een mededeling, nl. het 

Uiteindelijk hebben we ruim binnen de tijd de mast en antenne op hoogte gekregen en was de SWR direct strak 1 op 1. We hadden natuurlijk niet anders verwacht door onze ruime operating practice en ervaring. In eerste instantie waren we van plan om enkel met 50W te gaan testen. Peter besloot echter om in het laatste uur het team op scherp te zetten en zijn 2m amplifier van thuis op te halen. Klaas (PC2K) bleek namelijk een oplossing te hebben om de IC9700 via een interface te laten schakelen. Het probleem (wat we ook op die eerdere berg hadden ervaren) is dat we geen 8 pins DIN plugje konden vinden (ACC aansluiting IC9700) om de PTT van de eindtrap te schakelen. Het bleek toch iets te krap gepland om binnen een uur het interface aan de praat te krijgen. Volgens ons omdat we te maken hadden met een onwillige Japanner. Maar niet getreurd; Klaas had gelukkig ook een kabeltje van zijn eigen IC9700 beschikbaar. Na een kort ritje op- en neer naar Spakenburg hadden we ons station volledig aan de praat en viel het ons direct op dat we een hoop signalen ontvingen.

Onze grootste prestatie als team moest nog volgen. Het weer was op zondag nou niet heel erg in ons voordeel om het station af te bouwen. De regen was ruim aanwezig maar het team had binnen drie kwartier ons station netjes afgebouwd. Na een korte evaluatie met ondersteunende drankjes kwamen we tot de conclusie een succesvol weekend achter de rug te hebben en zien we met vertrouwen uit naar het weekend in september. Mochten er amateurs zijn die ons willen ondersteunen dan horen we dat graag, dat kan altijd door een van ons aan te spreken op de verenigingsavond. We zien en horen het graag.
Tijdens de afdelingsbijeenkomst van 9 mei jl. heeft Peter (PC3M) meegedeeld dat hij contact heeft gelegd met het museum van de Verbindingsdienst van de Koninklijke Landmacht op de Bernhardkazerne te Amersfoort.





