Contest Certificaten Velddagen 2017 ontvangen

Weken lang plannen maken. Een koppeltje amateurs bij elkaar zoeken die de schouders eronder willen zetten. Een veldje waar je met de enkels inzakt doordat het al een week lang iedere dag regent. En dan op het laatste moment sjouwen van generatoren, tenten opzetten, antennes in elkaar zetten, honderden meters coax en radialen uitleggen. Dan 24 uur lang in weer en wind heel hard je best doen om matige signalen uit de ruis te halen, ook op een tijdstip dat normale mensen lekker warm onder hun dekbedje liggen. Kortom: deelname aan een velddagcontest.

Maar….als je zo’n wedstrijd wint, dan krijg je ook de hoofdprijs: een met de hand geschreven contest certificaat.  Daar kan geen olympische gouden medaille tegen op, toch? 😉

PI4AMF/P QSL IOTA EU-146

In 2017 werd door amateurs uit de afdeling Amersfoort deelgenomen aan de IOTA (Islands on the Air) contest vanaf Goeree-Overflakkee. Binnenkort start de verzending van de speciale QSL-kaart van deze activiteit.

 

Ook voor dit jaar zijn er plannen om met PI4AMF/P deel te nemen aan de IOTA. Achter de schermen wordt er dan ook gewerkt aan de plannen voor een nieuwe activatie. In 2017 was deelname door PI4AMF/P een last-minute activiteit. De crew wil deelname dit jaar grootser aanpakken. Meer informatie volgt!

PI4AMF full swing actief in PACC 2018

Terwijl buiten de temperatuur net boven het vriespunt ligt, gaat het er Bunschoten heet aan toe. De crew van PI4AMF werkt hard aan het verzamelen van punten in de PACC. En hard werken is het: de condities zijn niet super en het lijkt erop dat de Olympische Winterspelen sommige amateurs weghouden van de set.

Toch worden er in hoog tempo tegenstations in het log gezet. Op zaterdagmiddag vroeg in de middag waren er al mooie openingen richting de USA op 20 meter en met de set-up in Bunschoten was het dus met recht ‘Yanken tanken’. De crew blijft tot het eind van de contest actief, dus blijf uitluisteren (en punten geven) aan de OM’s!

Lezing februari: WSPR-lite

QSL van DP0GVN, een station op de zuidpool waarvan Hans PE1KWH het signaal volgt.

Op 9 februari vertelde Hans PE1KWH de bezoekers over de mogelijkheden van WSPRlite, een speciale testzender die (een laag vermogen) signaal uitzendt naar een wereldwijd netwerk van ontvangststations. Zijn interesse in de WSPRlite was in 2017 gewekt tijdens een lezing van Frank Donovan (W3LPL) op de contestuniversity in Dayton. Donovan, die jarenlang professioneel antennesystemen ontwikkelde, gebruikt de WSPRlite module omdat dit volgens hem de eerste en enige manier is om de performance van antennes wetenschappelijk te kunnen vergelijken. Door antennes aan een eigen WSPRlite te hangen en deze synchroon het testsignaal uit te laten zenden, worden zaken als QSB, QRM en andere invloeden die een vergelijking zou kunnen beïnvloeden uitgesloten.

Hans liet zien dat het kleine apparaatje niet alleen gebruikt kan worden om antenneperformance te vergelijken, maar ook om de ontwikkeling van de propagatie goed te kunnen volgen. Zo kon Hans laten zien op welke data zijn station in staat was om het Duitse onderzoeksstation Neumayer III op de zuidpool te ontvangen en op welke data dat niet lukte. Maar ook hoe sterk het ruisgetal (SNR) was op de momenten dat het station ontvangen werd.

In de afgelopen tijd heeft Hans een aantal maal de bandfilters voor WPRSlite modules in elkaar gezet. Zo konden de bouwwerkjes tijdens de avond ook goed bekeken worden. Daarbij zit ook een koffer met daarin 2 WSPRlite-modules die door afdelingsleden van Amersfoort geleend kan worden voor experimenten. Frans (PC2F) wist de aanwezigen te vertellen dat hij in de nabije toekomst een antennemeetdag gaat organiseren, waarmee mensen geholpen kunnen worden om te meten met de WSPRlite.

Meer informatie over de WSPRlite is te vinden op: https://www.sotabeams.co.uk/wsprlite-classic

 

 

Nieuwsflits – februari 2018

Beste amateur,

In dit bericht vindt u als bijlage de Nieuwsflits nummer 182 met daarin o.a. de aankondiging van de afdelingsbijeenkomst van 9 februari. Dit keer met een lezing over de WSPRlite door Hans van der Marel (PE1KWH).

Natuurlijk kunt u deze avond ook weer terecht bij onze QSL-manager voor het brengen en halen van QSL-kaarten.

Deze avond wordt gehouden in ontmoetingscentrum “De Herberg” aan de Watersteeg 85 (wijk Nieuwland) in Amersfoort. De Watersteeg wordt in sommige navigatiesystemen aangeduid als ‘fietspad’. Het beste is dan de Sporthal Nieuwland aan de Zeldertsedreef 3, 3824 EJ Amersfoort in te voeren. Daar kunt u ook het beste parkeren. Voor bezoekers die de bus nemen: neem stadsdienst lijn X2, halte Zonnewijzer.

Aanvang 20.00 uur, zaal open vanaf 19.30 uur.

Verder kunt u hierin lezen een verslag van de bijeenkomst van januari en overig verenigingsnieuws. Ik wens u weer veel leesplezier toe en graag tot ziens bij de activiteiten.

Gert van Loo (PA2LO),
secretaris VERON Amersfoort (a03)

 

 

button Nieuwsflits (.pdf) button  Nieuwsflits (.txt)

 

PS – Heeft u zelf een bericht/artikeltje voor in de volgende Nieuwsflits of wilt u voortaan de Nieuwsflits automatisch in uw e-mailbox ontvangen? Dat kan! Stuur een mail aan a03 (aan) veron.nl  en meldt u aan. Bent u al geabonneerd, maar heeft/krijgt u een nieuw e-mailadres vergeet dan niet de wijziging door te geven dan blijft u op de hoogte! Oudere nummers vindt u in ons archief.

 

PI4AMF/P opnieuw winnaar SSB-velddag

In het Electron van februari 2018 is de uitslag gepubliceerd van de VERON SSB-velddag 2017. De operators van PI4AMF/P  tijdens de velddag (PA3EYC, PA3GRM, PC3M, PA1LIO, PE1LIO, PD0PIW, PD0ZX en PA2LO) wisten opnieuw de hoogste score in de klasse Multi Operator Single Transmitter neer te zetten.

Met 764 QSO’s en 240.372 punten liet de crew PI4HGV/P  (VERON Hoogeveen) die tweede werd, ruim achter zich. Hoogeveen wist ‘slechts’ 334 QSO’s te maken en behaalde daarmee 157.014 punten.

 

 

Krijgen afdelingsbestuurders ‘zwijgplicht’ opgelegd?

In de sociale media zijn er berichten verschenen waarin wordt gesuggereerd dat afdelingsbestuurders van de VERON een zwijgplicht opgelegd krijgen over het wel en wee van de vereniging en hoge boetes worden uitgedeeld als zij zich hier niet aan houden. Het afdelingsbestuur van Amersfoort vindt het belangrijk dat onze leden het echte verhaal kennen. Dat echte verhaal is dat er geen enkele sprake is van een door het HB opgelegde zwijgplicht.

Wat is er aan de hand?
Op 25 mei 2018 geldt de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Vanaf die datum geldt dezelfde privacywetgeving in de hele EU. In deze wetgeving is vastgelegd waaraan organisaties moeten voldoen. Een onderdeel uit de wet is dat met iedereen die voor de organisatie de beschikking heeft over persoonsgegevens een verwerkingsovereenkomst gesloten moet worden waarin de toegestane werkzaamheden, rechten en verplichtingen staan opgenomen. In de wet is expliciet opgenomen dat in deze overeenkomst ook een geheimhoudingsverklaring moet zijn opgenomen.

Binnen de afdelingen hebben afdelingssecretarissen toegang tot het VERON Administratie Systeem (VAS) en hebben daarmee inzage in de persoonsgegevens van (uitsluitend) de afdelingsleden. Dat is ook de reden dat afdelingssecretarissen worden aangemerkt als ‘verwerker’ en dus een verwerkingsovereenkomst moeten tekenen.

De geheimhoudingsovereenkomst van de VERON is dus de verwerkingsovereenkomst zoals bedoeld in de AVG. Het is binnen een afdelingsbestuur ook alleen de afdelingssecretaris die de overeenkomst moet tekenen, alhoewel de VERON adviseert om ook de voorzitter van een afdeling de overeenkomst te laten tekenen, zodat er altijd een back-up is voor het geval een afdelingssecretaris (tijdelijk) zijn werk niet kan doen.

In de verwerkingsovereenkomst die is opgesteld is een boetebeding opgenomen. Dit is vooral gedaan om duidelijk te maken aan de afdelingsbesturen dat het voldoen aan de privacy-eisen echt belangrijk is en dat de overeenkomst niet alleen een papieren tijger is. Belangrijk voor iedere organisatie en dus ook de VERON, omdat bij overtreding van de privacyregels een boete opgelegd kan worden van maximaal 20 miljoen euro of 4% van de wereldwijde omzet van de organisatie. Een boetebeding in dit soort overeenkomsten is heel gebruikelijk omdat het de ondertekenaars veel meer bewust maakt van de verantwoordelijkheid voor het nakomen.

Wat moet er geheim gehouden worden?
De overeenkomst die de afdelingen hebben ontvangen is hierover duidelijk: “Ondergetekende verplicht zich dan ook strikte geheimhouding te betrachten ten aanzien van alles wat ten gevolge zijn/haar activiteiten bij VERON bekend wordt en waarvan hij/zij weet of kan vermoeden dat deze informatie van vertrouwelijke aard is.

en

“Deze geheimhouding omvat mede alle (persoons)gegevens van leden en gegevens van andere relaties van
VERON waarvan vrijwilliger uit hoofde van zijn functie/activiteiten kennis heeft genomen of toegang toe
heeft.”

Kortom: informatie die vertrouwelijk is of kan zijn en in het bijzonder de persoonsgegevens moeten geheim worden gehouden. Dat is volgens ons een normale omgangsvorm: wat je in vertrouwen hoort, hou je bij jezelf en je geeft geen privégegevens van een ander door.

Nergens in de verwerkingsovereenkomst wordt het aan de ondertekenende afdelingsbestuurder(s) verboden om over algemene zaken die binnen de vereniging spelen te spreken. Dat is niet de intentie van de overeenkomst en kan ook helemaal niet: afdelingsbestuurders worden volgens het afdelingsreglement en onze statuten (de regels hoe onze vereniging is georganiseerd) namelijk ook juist geacht om leden te informeren over zaken die spelen in de vereniging.

Wat mogen jullie van ons als afdelingsbestuur van A03 verwachten?
Ten eerste: de persoonsgegevens van leden worden niet gedeeld met anderen. Wij slaan persoonsgegevens alleen op als die nodig zijn en gegevens worden verwijderd op het moment dat ze niet meer nodig zijn óf zodra iemand daar om verzoekt. Alleen de afdelingssecretaris heeft binnen de afdeling Amersfoort toegang tot het VERON Administratiesysteem (VAS) en heeft daarmee de beschikking over de persoonsgegevens. De ontvangen verwerkingsverklaring (geheimhoudingsverklaring) wordt dan ook (alleen) door hem ondertekend en teruggestuurd aan het HB.

Ten tweede: als afdelingsbestuur vinden wij het belangrijk dat afdelingsleden geïnformeerd worden over waar we mee bezig zijn, zowel in de eigen afdeling als de VERON landelijk. Dat proberen we altijd al te doen en blijven we doen. Dit wordt ook van ons verwacht en is ook zo geregeld in het huishoudelijk reglement. Dit betekent bijvoorbeeld dat we onze leden in het algemeen informeren over onderwerpen die in bijeenkomsten zoals de VR en RegioBijeenkomsten worden besproken, tenzij het gaat om vertrouwelijke onderwerpen.

Op het moment dat er onderwerpen zijn die je mist en waarover je graag iets wil weten, kunnen je altijd bij de leden van het afdelingsbestuur terecht. Daarbij zal ieder bestuurslid zich houden aan wat in het normale leven gebruikelijk is: wat wij in vertrouwen horen vanuit onze leden of anderen, delen we niet.

We hopen dat we met deze toelichting je eventuele vragen over dit onderwerp hebben kunnen beantwoorden.
Heb je toch nog een vraag of opmerking? Mail dan naar de afdelingssecretaris: Gert, PA2LO


Update 21 januari: Het HB heeft laten weten de eerder verzonden post als ‘niet ontvangen’ te beschouwen. Samen met de organisatie die de VERON ondersteunt bij de invoering van de AVG wordt inmiddels gewerkt aan een beter bij onze vereniging passend document (zie hier).

 

Het jaar is afgetrapt!

Vrijdag 12 januari was de eerste verenigingsavond van het nieuwe jaar. Een mooi aantal afdelingsleden kwamen naar De Herberg om elkaar de beste wensen over te brengen.

Voorzitter Frans (PC2F) gaf kort aan welke activiteiten er dit jaar op stapel staan en daarmee ook welke lezingen er te verwachten zijn. Maar ook aan welke andere activiteiten, zoals de PACC en velddagen, Amersfoort in ieder geval mee zal doen. Jan (PD0AUQ) opperde om in de afdeling ook aan de slag te gaan met een zelfbouwproject waarmee fijnstof gemeten kan worden. Een leuk onderwerp waarvan we nog even moeten bekijken hoe we dat vorm kunnen gaan geven.

Daarna was het tijd om de concept-afdelingsvoorstellen voor de aanstaande VR te bespreken. Maar liefst 6 voorstellen werden er door afdelingsleden ingediend. Over de voorstellen werd goed gediscussieerd en hier en daar werd een voorstel dan ook nog wat aangescherpt. De uitkomst van alle discussie is dat de afdeling Amersfoort vijf VR-voorstellen zal gaan indienen.

PA5NN in Zweden
Na een korte pauze was het tijd voor Rick (PA5NN) die vertelde over zijn hikingtocht door Zweden, de zogenaamde Fjall Raven-tocht. Tijdens deze tocht, waar Rick op zijn rug ook zijn onderkomen, voeding, reservekleding en kookgerei mee moest nemen, was er in zijn 18 kilo wegende bepakking ook nog ruimte voor een volledige QRP-shack, inclusief een vertical antenne. Een radio-actieve wandeltocht dus, die helaas maar werd beloond met maar 1 verbinding.

Afdelingscompetitie
Na de avonturen van Rick was het tijd voor de uitreiking van de prijzen van de afdelingscompetitie. Alle deelnemers aan de competitie ontvingen een vaantje. Het is de bedoeling dat dit een jaarlijkse traditie wordt: iedereen die voor de afdeling A03 meedoet zal voortaan zo’n vaantje ontvangen. Lex (PA1LEX) wist in 2017 de meeste punten voor de afdeling te scoren, op afstand gevolgd door Roel (PB0ACU) en Gert (PA2LO). Zij ontvingen allemaal een ‘medaille van verdienste’.  Ten slotte werd de Afdeling Amerfoort Wisselbokaal uitgereikt. Maarten (PA3EYC) kon de aanwezigen vertellen dat het geheime genootschap dat het bestuur adviseert over wie de wisselbokaal zou moeten ontvangen, dit jaar de beker heeft toegekend aan….Lex! Van harte daarmee, zorg goed voor de wisselbokaal dit jaar!

 

Het VERON-promotieteam komt naar u toe…

Op woensdag 10 januari vonden er weer examens voor de N- en F-registratie plaats in het NH hotel in Amersfoort.

Bij de examens zijn vaak ook vertegenwoordigers van de verenigingen VRZA, VERON en van de Digitale Leeromgeving ZendAmateurs (DLZA) aanwezig om de kandidaten een hart onder de riem te steken en gerust te stellen.

Door omstandigheden lukte het de PR Commissie van de VERON dit keer niet om zelf aanwezig te zijn en werd de hulp ingeroepen van de afdeling Amersfoort. Koos (PA3BJV) en Hilde (PA3EKW) waren direct bereid om de honneurs waar te nemen. En met succes, want aan het eind van de examendag kon de VERON weer 11 nieuwe leden verwelkomen. Iedereen: van harte welkom bij de vereniging en veel leesplezier in het Vademecum, het onmisbare boek voor de serieuze radio-amateur.

En Hilde en Koos: heel erg bedankt voor jullie inzet en het resultaat!