Verslag afdelingsbijeenkomst oktober 2025

Vrijdag 17 oktober vond de zelfbouwtentoonstelling plaats, de jaarlijkse gelegenheid om uitgebreid zelfgebouwde radioprojecten te tonen.

Om 20:00 uur opende Maarten (PA3EYC) de avond en heette hij de aanwezigen welkom. Enkele mededelingen vanuit het bestuur en de leden:

  • Op zaterdag 18 oktober gaan een aantal leden van de afdeling naar Bruinisse om daar met de lokale scouting mee te doen aan de JOTA 2025 onder de roepletters PA6BRU/J.
  • Van 23 t/m 29 oktober zijn een aantal afdelingsleden vanuit Gambia actief onder de roepletters C5Y.
  • 15 november is de Dag van de Radioamateur in Rosmalen.
  • 21 november vindt de jaarlijkse verkoping van courante radioapparatuur weer plaats.
  • De inschrijving voor het zelfbouwproject is gesloten, 20 leden hebben zich aangemeld. Rick (PA5NN) gaat nu aan de slag met het bestellen van de benodigde onderdelen. Verdere instructies volgen later.

Dit jaar was de opkomst en het aantal inzendingen v.w.b. de zelfbouw gelukkig weer hoger dan in 2024. Diverse bouwprojecten stonden er tentoongesteld. Naast de ondertussen wel bekende ATSAMF-zendontvangers, lagen er ook andere unieke objecten op de diverse tafels.

Van Siem (PA0CRO) stond er o.a. een 160 meterbandontvanger met buizen en Hans (PE1KWH) had een vintage Knight middengolfontvanger kit uit de jaren 50 meegenomen, incl. een afdruk uit de 1957 catalogus. Joep (PD0MZR) had een zelfgebouwde modeminterface meegenomen, toentertijd nodig voor communicatie vanaf zijn Commodore 64.

Tijmen (PA3GRM) had diverse zelfgebouwde items mee, waaronder een zware balun en een LC-meter. Met behulp van een losse afstemcondensator en rolspoel kon hij de werking hiervan demonstreren. Wim (PA0WST) had veel belangstellenden rond zijn zelfgebouwde regelbare voeding.

Peter (PC3M) had zijn zelfgebouwde QMX mee, een kleine complete CW-transceiver voor de HF-banden 60 t/m 15 meter. Frans (PC2F) had geen zelfbouw mee, maar wel de ondertussen bekende (en nu onder de leden populaire) rode antenne zoals gebruikt tijdens de VAVM 2025.

Dan de harde kern, die ieder jaar wel iets van zelfbouw tentoongesteld heeft staan. Rient (PA3GXP) had dit jaar iets unieks mee, niets van doen met de radiohobby…maar wel zelfgebouwd, leuk en leerzaam. Het was een wagentje, wat d.m.v wat optische elektronica en 2 elektromotortjes, zelfstandig rijdend een zwarte lijn kon volgen. Koos (PA3BJV) had dit jaar o.a. zijn mooi gebouwde Michigan Mighty Mite CW-transmitter meegenomen, inclusief de kabouter met LED, hi.

Tenslotte Rick (PA5NN), de zelfbouw-goeroe van de afdeling en tevens chef zelfbouw namens het bestuur. Rick neemt eigenlijk altijd wel wat mee naar de afdelingsbijeenkomsten om te tonen, maar op de oktoberbijeenkomst net iets meer en/of anders dan standaard. Dit keer had hij naast de bekendere radiobouwsels ook zijn pensioen-aftelmeter tentoongesteld.

Het was weer een leuke bijeenkomst, het blijkt maar weer dat kwaliteit boven kwantiteit gaat!

 

 

 

Nieuwsflits – oktober 2025

Beste amateur,

Nieuwsflits:
Hierbij Nieuwsflits 258 met de aankondiging van de afdelingsbijeenkomst van 17 oktober en een overzicht van de gebeurtenissen van de afgelopen vakantiemaanden.

Bijeenkomst:
Vrijdag 17 oktober is er een zelfbouwavond (tentoonstelling). U wordt uitgenodigd om uw zelfbouw project te tonen. Het hoeft (nog) niet te werken, ook het tonen hoe het één en ander is gebouwd, kan al als inspiratie dienen voor anderen.

Neem niet meer dan drie bouwsels mee en voeg er dan een A4-tje bij met de volgende info: van WIE is het? / WAT is het? / HOE ben je eraan gekomen (eigen ontwerp, uit een publicatie, nabouw).

Natuurlijk kunt u deze avond ook weer terecht bij onze QSL-manager voor het brengen en halen van QSL-kaarten.

Locatie – Ontmoetingscentrum De Herberg, Watersteeg 85, 3824EL Amersfoort (Nieuwland). Start van de bijeenkomst is om 20.00 uur, inloop kan vanaf 19.30.

Wekelijkse Ronde van Amersfoort op PI2AMF:
Elke zondag is er een Ronde van Amersfoort (RvA) onder de roepletters PI4AMF. Vanaf 20.30 uur via de 2 meter repeater op 145.625 MHz. Zijn er berichten of heeft u nieuws wat u wilt delen, dan kunt u dat zelf inbrengen. Er wordt ook gewerkt om dit van tevoren op te nemen en tijdens de ronde uit te zenden. Stuur hiervoor een mail Evert (PA3AYQ) via pa3ayq@veron.nl.

Ik wens u weer veel leesplezier toe en graag tot ziens bij een van de activiteiten.

Dick (PA0MBR), afdelingssecretaris

 

button Nieuwsflits (.pdf) button Nieuwsflits (.txt)

 


PS – Heeft u een bericht voor in de volgende Nieuwsflits of onze website stuur dit dan via ons contactformulier. Een nieuw emailadres pas dit aan in het VAS dan blijft u op de hoogte van het laatste VERON nieuws!

Verslag afdelingsbijeenkomst september 2025

Op vrijdag 19 september jl. vond de eerste afdelingsbijeenkomst na de zomervakantie plaats. Voor september is er meestal geen programma gepland, deze bijeenkomst is meestal bedoeld voor onderling QSO. Er was dit keer best veel nieuws vanuit het bestuur te melden. Voorzitter Maarten (PA3EYC) informeerde de aanwezigen d.m.v. een terug- en vooruitblik op de activiteiten waar onze afdelingsleden mee bezig zijn geweest of gaan. Daarbij gaf hij ook het woord aan diverse leden. Ook heette hij 2 nieuwe aanwezige afdelingsleden welkom: Kees (PA3CPK) en Wouter die nu druk aan de studie is voor zijn Novice.

Een samenvatting van aanstaande activiteiten:

  • De CW-cursus van Koos (PA3BJV) en Hilde (PA3EKW) is weer gestart. Leden die CW willen leren of zich hierin verder willen bekwamen zijn welkom om deel te nemen. Er zijn nu 3 groepen cursisten, van beginners t/m high speed gevorderden. Aanmelden kan bij Koos via het contactformulier op de A03 website.
  • De Vakantie Antenne Vergelijk Manifestatie start op 20 september. Specifieke informatie hierover staat uitgebreid op de site.
  • Van 23 tot en met 29 oktober zullen vijf leden van de afdeling Amersfoort actief zijn vanuit Gambia onder de roepletters C5Y. Het team bestaat uit Peter (PC3M), Maarten (PA3EYC), Tijmen (PA3GRM), Mariëtte (PA4UUS) en Gert (PA2LO).
  • Evert (PA3AYQ) meldt dat de Ronde van Amersfoort weer is gestart en dat vanaf nu elke uitzending start met een bericht in CW.
  • Het eerder aangekondigde zelfbouwproject begint nu vorm aan te nemen. Rick (PA5NN) heeft hiervoor een leuk item uitgewerkt, de ZL2PD mini SWR meter. Afdelingsleden die aan het bouwproject mee willen doen kunnen zich aanmelden bij Rick hiervoor.

Vervolgens gaf Maarten de avond vrij voor gezellig onderling QSO.

Nieuwsflits – september 2025

Beste amateur,

Nieuwsflits:
Hierbij Nieuwsflits 257 met de aankondiging van de afdelingsbijeenkomst van 19 september en een overzicht van de gebeurtenissen van de afgelopen vakantiemaanden.

Bijeenkomst:
De eerste avond na de zomerstop is vrijdag 19 september, dan is er onderling QSO en de mogelijkheid van het vertonen van radio vakantie amateurbeelden.

Natuurlijk kunt u deze avond ook weer terecht bij onze QSL-manager voor het brengen en halen van QSL-kaarten.

Locatie – Ontmoetingscentrum De Herberg, Watersteeg 85, 3824EL Amersfoort (Nieuwland). Start van de bijeenkomst is om 20.00 uur, inloop kan vanaf 19.30.

Wekelijkse Ronde van Amersfoort op PI2AMF:
Elke zondag is er een Ronde van Amersfoort (RvA) onder de roepletters PI4AMF. Vanaf 20.30 uur via de 2 meter repeater op 145.625 MHz. Zijn er berichten of heeft u nieuws wat u wilt delen, dan kunt u dat zelf inbrengen. Er wordt ook gewerkt om dit van tevoren op te nemen en tijdens de ronde uit te zenden. Stuur hiervoor een mail Evert (PA3AYQ) via pa3ayq@veron.nl.

Ik wens u weer veel leesplezier toe en graag tot ziens bij een van de activiteiten.

Dick (PA0MBR), afdelingssecretaris

 

button Nieuwsflits (.pdf) button Nieuwsflits (.txt)

 


PS – Heeft u een bericht voor in de volgende Nieuwsflits of onze website stuur dit dan via ons contactformulier. Een nieuw emailadres pas dit aan in het VAS dan blijft u op de hoogte van het laatste VERON nieuws!

Dat gaat naar Friedichshafen toe…

Na een paar keer als bezoeker naar de Ham Radio conventie in Friedrichshafen te zijn geweest werd het tijd voor eens een andere manier, als verkoper dit keer. Over de jaren veel apparaten van Heathkit verzameld en kwam tot de conclusie dat die verzameling maar eens wat minder moest worden. Veel apparaten stonden al jaren ‘op de plank’ zonder daar zelfs maar naar te kijken. Derhalve de stoute schoenen aangetrokken en een aanvraag ingediend voor een tafeltje op de vlooienmarkt. Prompt kwam er een z.g. quotation, een offerte, die moest worden geaccepteerd en pas na betaling was dan je plaatsje definitief.

Daar Koos (PA3BJV) en Hilde (PA3EKW) dit jaar, zei het voor het laatst, ook weer van de partij waren, had Koos al toegezegd om mij bij te staan als stand-bemanning. Daar het toch al een speciale aflevering werd, hadden wij maar eens een caravannetje gehuurd, een Retro Eriba, ja zo’n vestzak caravan. Helaas zou Dick (PA0MBR) elders verblijven en maar één dag komen. Thuis werd alles wat in aanmerking kwam om verkocht te worden bij elkaar gezet, een aardige hoop spullies mag ik wel zeggen. Na nog eens goed lezen van de ontvangen papieren van de organisatie, kwam ik een regeltje tegen: de kraam is 2m x 0,6m groot…da’s nie veul zeg! Er moest noodgedwongen een selectie plaatsvinden en besloten werd alleen de overtollige Heathkitjes mee te nemen. Iets verzonnen dat je nog wat in de hoogte kon stapelen op de kraam EN nog wat reserve voor eventueel zowaar iets verkocht werd, was de totale belading 6 verhuisdozen en 1 kleinere doos met boeken/mappen.

De heenreis, op woensdag, ging onverwacht goed, echter moet worden gezegd dat ik pas halverwege de rit besefte dat ik eigenlijk maar 80km met dat ‘hutje’ mocht… ik had tot dan toe ietsje harder gereden. Op de camping aangekomen stond het hutje lekker snel en was de plek snel, zeg maar, ingenomen. De volgende dag, de donderdag, was het stand-opbouw-dag. Daar ik niet zoveel meuk had, zijn Koos en ik lekker op ons gemakje niet al te vroeg naar ‘ de Messe’ gegaan.

Toegang ging opvallend soepel. Slechts het tonen van de parkeervergunning was genoeg om te mogen binnenkomen. De plek opgezocht, mooi midden in de hal 3 en kon het opstapelen van de stand beginnen. Ik had een groen tafelkleed mee EN nog zo’n kleed om later, als alles opgebouwd was, over de kraam te kunnen spannen, als teken dat de eigenaar weg was. Immers de stand zou twee dagen daar blijven en ’s nachts onbemand zijn. Gelukkig is er voor beveiliging gezorgd. Dat opbouwen duurde slechts één uurtje.

Toen maar wat rond gelopen en bekeken wat er al zo’n beetje stond. Natuurlijk waren mijn vrienden van het Cryptomuseum er ook en kwamen we ook nog wat VERON coryfeeën tegen. Toen maar weer naar de camping terug voor de lunch. Tijdens de lunch kwam de vraag op of de dames de stand en hal ook eens wilden zien, immers de toegangscontrole was alleen op parkeervergunning. Bij aankomst werden we gewoon door gewuifd en konden we uitgebreid rondlopen en snuffelen.

Vrijdag was dag #1 van de beurs. Al om 8 uur aanwezig en om 9 uur druppelden de bezoekers binnen. Dit ging heel geleidelijk, niet zoals ik ooit eens bij de HCC-dagen had meegemaakt: een menselijke tsunami.

Dan begint het spelletje van tactiek. Niemand kocht iets de eerste 2 uur. Wel mensen die vaak voorbij kwamen. Opmerkelijk hoeveel mensen met hun handen kijken, alles aanraken, oppakken en dan terug zetten. Als je geluk hebt ook nog op de zelfde plek. Maar, gelukkig, werd de eerste koop gedaan om 11 uur. Of dat dan een soort magische stap was weet ik niet maar daarna volgde vele anderen. Er was een man, Duitser, die bleek ongeveer net zo ‘gek’ als ik te zijn op Heathkit. Hij heeft spullen die ik nog zoek en ik heb spullen die hij nog niet heeft. Maar als verzamelaar verkoop je alleen wat je dubbel hebt, toch?

Dan kwam er een vrij jonge Tsjech, wees een paar apparaten aan en vroeg:’ hoeveel voor dat alles?’ Tja, dan doe je flink wat water bij de wijn en zie daar, de prijs was goed en hij nam al het aangewezen spul. Van mij kreeg hij nog een verhuisdoos erbij. Even later kwam ie weer, nu met vriendin en steekkarretje. Weer werd er van alles aangewezen, de vriendin mocht, zichtbaar geschokt, betalen en weer ging er een verhuisdoos weg. Dat ruimde op zeg.

Om 12 uur werd het stil, men at en dan koop je niet. Om een uur of 2 kwam men weer wat los. Kortom, geen slechte dag. Koos had de campingstoel mee en zat, als een soort poortwachter, naast de kraam. Af en toe iemand aansprekend en dan weer een bekende praaiend. We hadden het om 5 uur wel bekeken. Kleed over de tafel en naar de camping, eerst een biertje, of twee. Veel mensen gezien, toch opmerkelijk veel bekenden.

Zaterdag was het hetzelfde ritueel. Gelukkig had ik nog wat reservespullen om de opengevallen gaten te dichten. Het gedrag van de kopers was niet veranderd, eerst niets doen en dan maar weer wel. Nu had ik ook nog een wat oudere militaire HF set op de kraam staan. Dacht, die zal zo weg zijn, vanwege de zeldzaamheid van het ding. Maar, nee, die kon gewoon mee terug naar PA. Dingen die je echt verwacht zo te verkopen blijven liggen en andere zaken vliegen gelijk weg… raar hoor.

Zaterdag zijn we tot 4 uur gebleven. Toen was het inpakken de handel en aftaaien. Gelukkig waren we niet de enigen. Zo rond je heen waren er steeds meer lege kramen te zien. ’s Avonds maar eens lekker bij de lokale herberg gegeten. Daarna nog een afzakkertje en dan de wel verdiende slaap, half opgevouwen in onze caravannetje.

Zondags gingen we pas om 11 uur weg. Op ons gemakje de terugreis begonnen. Halverwege was er nog wel een twistpuntje. Marga, mijn vrouw, wilde halverwege overnachten. Ik niet! Argument was dat op zondag er bijna geen vrachtverkeer is op de snelwegen. En aangezien ik met ‘dat bakkie’ toch maar 80 (en ietsje meer) mag, hoefde ik nergens in te halen. Zelfs ‘de ouwetjes’ kwamen me rap voorbij. Mijn argument won (ik had het stuur beet…;) ). Om 11 uur ’s avond stapten we ons huisje weer binnen. De volgende dag was het ‘puin ruimen’. Alles uit de caravan en auto en dan maar schoonmaken.

Conclusies van onze expeditie: 1: wij zijn geen caravan mensen. 2: toch lekker verkocht 3: 6 dozen heen, 1 doos terug. 4: weet niet of we dit nog eens doen, zeker als Koos niet meehelpt…

Al met al toch een gezellige en enerverende week, mooi weer, goed gezelschap en zaken gedaan…

Best 73es t u Rick PA5NN

OM Fred Broné (PA3GSJ) Silent Key

Op dinsdag 1 juli 2025 is ons oud bestuurslid Fred Broné (PA3GSJ) op 79- jarige leeftijd overleden.

In de radiowereld, tijdens de lange jaren dat ik hem gekend heb, was het altijd een gezellig praatje met Fred op de 2 meter band over een beetje techniek, maar ook over zijn andere hobby’s.

Fred was een verdienstelijk kunstschilder, wat hij op het doek wist te brengen, dat was perfect, prachtige landschappen, en portretten, het zag er zo natuurgetrouw uit.

De radio kwam al vroeg in zijn leven, je kon met hem afspreken op een frequentie, Fred was er, zeker in de vakanties, als hij op zijn schip door de vaderlandse binnenwateren voer. Ging het niet op 2 meter, dan wel op 80 meter. Een lange draadantenne hing over het schip en zo was er bijna dagelijks een verbinding mogelijk.

Ja, zijn schip was hem alles, jaren heeft hij er samen met Els zijn vrouw van genoten.

Maar Fred had meer hobby’s, hij maakte zelf wijn en een heel goede! Zijn brede belangstelling was hier duidelijk zichtbaar.

Ook het legermateriaal had een speciale plaats bij Fred, veel groen was er in zijn shack te vinden.

De laatste jaren voer zijn schip minder en minder. De gezondheid liet het afweten, zijn wereld veranderde en er was vaak mist aan de horizon in zijn hoofd.

Ik mocht hem van tijd tot tijd in ons buurthuis ontmoeten, dan was hij daar bij de dagbesteding, gelukkig was er altijd nog herkenning.

Wij verliezen in Fred een man met een brede belangstelling in het leven. Wij wensen zijn vrouw Els en de kinderen heel veel sterkte in het dragen van dit verlies.

Voor ons als radiovrienden is zijn schip en radiosignaal langzaam in de fading weggezakt. We zullen je missen schipper!

Bestuur en leden VERON Amersfoort,
Koos (PA3BJV) en Hilde (PA3EKW)

Afdelingsbarbecue juni 2025

Traditioneel heeft VERON-afdeling Amersfoort in de maand juni de zomerbarbecue bij Radio Club Bunschoten.

Op vrijdag 13 juni jl. was het dan ook weer zover. Het was een zonnige en erg warme dag, waarbij in de middag de temperatuur zelfs boven de 30 graden uitkwam. Klaas (PC2K) had weer flink zijn best gedaan om de aanwezigen comfortabel beschermd tegen de zon een plek te bieden waar men kon zitten om te genieten van het lekkere eten en drinken. Tijmen (PA3GRM) had weer uitstekend de bestellingen gedaan bij de slager en gezorgd voor ruim voldoende drinken. Grote bakken met ijs zorgden ervoor dat frisdrank, bier en wijn koel bleven. Dit jaar waren het ook de salades die erg goed bij de gasten in de smaak vielen.

Rick (PA5NN) vroeg vooraf nog even het woord en richtte zich tot Gert (PA2LO) en Mariëtte (PA4UUS). Beiden werden bedankt voor hun inspanningen om elk jaar weer de trip naar de Hamvention te organiseren. Mariëtte kreeg een bos bloemen en voor Gert was er een mooi houten schild met daarop ‘Beste Hamvention Reisorganisator’, een zeer verdiende titel.

Het was al snel gezellig druk rond de barbecue en er werd door de aanwezigen gesmuld.

Uw verslaggever lukte het zelfs om hierbij drie Gouden Speld dragers gezamenlijk op de gevoelige plaat vast te leggen.

Het bleef nog erg lang warm en gezellig. Het bestuur wenst iedereen een hele fijne zomer en we zien elkaar graag weer op 19 september bij de eerstvolgende afdelingsbijeenkomst.

Nieuwsflits – juni 2025

Beste amateur,

Van de bestuurstafel:
Dit is alweer de laatste Nieuwsflits van dit seizoen, ik wens u deze zomer veel plezier met de radiohobby. De volgende Nieuwsflits verschijnt in september.

Nieuwsflits:
In dit bericht vindt u als bijlage de Nieuwsflits nummer 256 met daarin een verslag van de afdelingsbijeenkomst van 9 mei en overig verenigingsnieuws.

Bijeenkomst:
Vrijdag 13 juni (let op tweede vrijdag van de maand) houden we voor onze leden een zomerbarbecue. Om een goede en gezellige barbecue te organiseren is deze avond alleen toegankelijk voor degenen die zich hebben opgegeven bij Tijmen (P3GRM), dit in verband met de te bestellen vleesschotels en dranken.

Locatie:
Radio Club Bunschoten (Haarbrug 10-B, 3751 LM Bunschoten-Spakenburg). Inloop vanaf 18.30, start om 19.00 uur.

Wekelijkse Ronde van Amersfoort op PI2AMF:
Elke zondag is er een Ronde van Amersfoort (RvA) onder de roepletters PI4AMF. Vanaf 20.30 uur via de 2 meter repeater op 145.625 MHz. Zijn er berichten of heeft u nieuws wat u wilt delen, dan kunt u dat zelf inbrengen. Er wordt ook gewerkt om dit van tevoren op te nemen en tijdens de ronde uit te zenden. Stuur hiervoor een mail Evert (PA3AYQ) via pa3ayq@veron.nl.

Via onze site kunt u informatie vinden over onze activiteiten tijdens de zomermaanden.

Dick (PA0MBR), afdelingssecretaris

 

button Nieuwsflits (.pdf) button Nieuwsflits (.txt)

 


PS – Heeft u een bericht voor in de volgende Nieuwsflits of onze website stuur dit dan via ons contactformulier. Een nieuw emailadres pas dit aan in het VAS dan blijft u op de hoogte van het laatste VERON nieuws!

 

Afsluiting CW-cursus seizoen 2024/2025

Middels dit bericht willen we de CW-cursus 2024/2025 afsluiten.

Een mooie CW-leergang met veel voortgang voor iedere deelnemer. Ook met een bekroning voor twee deelnemers, met de MORSE INCLUDED op de pas.

Heren, nogmaals van harte gefeliciteerd met dit resultaat, behaald in het verre Belgie. Ook onze zuster vereniging De UBA dank voor het opnemen van onze cursisten in uw examen!!!

Wij gaan op vakantie, de CW-cursus begint weer op donderdag 18 september 2025.

De inschrijving is weer geopend!!!

 

73 Koos (PA3BJV) en Hilde (PA3EKW)

 

Laatste CW-cursus les van seizoen 24/25

Afgelopen donderdag was het alweer de laatste les van de CW-cursus seizoen 24/25, gegeven door Koos (PA3BJV) en Hilde (PA3EKW).

We begonnen de cursus zoals altijd in september. Er werden drie groepen gevormd. De gevorderden: Maarten (PA3EYC), Tijmen (PA3GRM), Hans (PA1ALV), Dick (PA0MBR) en ik, Rick (PA5NN). De tweede groep waren de niet-beginners, Marga (XYL van Rick), Hans (PE1RHF), Ben (PA1BW) en Siem (PA0CRO). We mochten ons dit seizoen gelukkig prijzen met twee nieuwe aanmelders, Ate (PE1MND) en Joep (PD0MZR). Besloten werd dat de ‘snelle mannen’ net als vorig jaar zichzelf maar moesten bezig houden. Zij zijn er om de vaardigheid in het CW wat bij te houden dan wel op te poetsen. Hilde ontfermde zich over de nieuwe aanmelders, die van nul af begonnen. Koos nam de niet-beginners ‘onderhanden’, want, deze groep had zich tot doel gesteld om het examen in Diest, ON, te volbrengen.

Gelukkig konden we ook nu weer beschikken over meerder kamers in twee gebouwen, zodat we niet al te veel last van elkaar zouden hebben. Dat kwam echter niet altijd zo uit, omdat de Diest-klanten soms wel eens te gezellig waren en ook het CW-geluid op ‘orkaankracht’ instelden volgens Hilde. Het grote verschil met de cursus van ‘vroeger‘ is dat je toen zo snel mogelijk die ‘A-machtiging’ wilde halen en er vaart achter zette met leren. Nu gaat het iets minder fanatiek en heeft men gewoon veel minder tijd over voor de hobby of het ‘elke dag 20 minuten’ CW beoefenen.

Gaande het jaar kwam bij Koos toch wel de behoefte om wat ondersteuning bij het maken van de lessen. Dit is toch altijd nog wel een paar uur per week. Ik, Rick (PA5NN), heb toen voorgesteld om bij de Diestelingen te komen en de lessen te maken. Soms met een wat demonisch genoegen, mag ik wel zeggen. Je kan dan lekker al die moeilijke karakters in de les toevoegen, samen met wat combinaties die ‘niet lekker lopen‘, zoals ‘/-,5HSI‘ of een woordje zoals ‘Cychellen’. Na de jaarwisseling werd Koos wat rusteloos, de cursisten boekten te weinig voortgang om het Diestse examen in april te kunnen halen. De zweep moest erover! Gelukkig zag je daarna wel voortgang en een week voor de bedevaart naar het verre zuiden konden we, Koos en ik, toch geloven dat het goed zou komen. Uiteindelijk gingen alleen Hans en Ben op, ondersteund door Koos en mij. Marga mocht geen examen doen, want ‘die’ heeft geen call!

Met de nieuwkomers ging het rustigjes aan de goede kant op, totdat Hilde meldde dat Ate binnenkort wel naar de Diest-groep kon overstappen, De beste man had, hij wel dus, elke dag trouw geoefend en dat wierp zijn vruchten af. Helaas voor hem kwam er veel werk in het buitenland EN ook nog eens een nare kwaal bij, zodat dat overstappen pas op het laatst van de cursus kon gebeuren.

Wat ‘de snelle-hap’ allemaal uitgespookt hebben, weten we niet, zij bleven gewoon in de warmte bij Klaas (PC2K) zitten, terwijl wij verkasten en alleen uit de stoere verhalen bij de koffiepauze kon je afleiden dat ze ‘wel wat deden’…

De Diest-reis verliep gelukkig goed, zie een van de vorige posts op de site. Ondertussen hebben Hans en Ben ook ‘CW included’ op hun pas staan.

Dan was er dus afgelopen donderdag avond de laatste ‘les’. Traditioneel is dat een onderling QSO-avond met een drankje en een hapje. Tot ons grote genoegen bracht Ben zijn airfryer mee samen met wat borrelhapjes, nou dat ging er wel in hoor, dank Ben! Natuurlijk was er de speech van Koos. Lichtelijk schor en wat snotterig sloot hij het seizoen af onder dankzegging van de aanwezigen. Daarna nam Marga het woord en overhandigde allereerst Hilde een bos bloemen en een waardebon. Ook Koos kreeg een waardebon en Klaas een doos chocolaatjes, voor alles wat hij met ons te stellen heeft gehad het afgelopen seizoen.

Toen nam ik nog even het woord. Zoals men wist mocht ik dit jaar weer met de groep reislustige A03ers mee naar Amerika om onder andere de Hamvention te bezoeken. De twee vorige keren dat ik daar was vond ik op de vlooienmarkt een CW-aardigheidje, dat ik dan meenam voor Koos, voor in de vitrine. Was dat de eerste keer een CW-oefenapparaat uit de jaren 60, een ATKO machine, de tweede keer was het een kindermorsesleuteltje met sounder nog in de originele doos.

Dit keer kwam ik een z.g. klikker tegen. Een plaatje met daarop een elektromagneet die een ankertje aantrekt en klikt bij het neerdoen van de sleutel, een voorloper van de sounders. Dat kleinood heb ik dit jaar meegenomen voor Koos, als dank voor het elke keer maar weer ‘er zijn’ en het eindeloze geduld met ‘die cursisten‘…

De avond werd afgesloten met een laatste toost en de hoop eenieder weer in het volgende seizoen te mogen verwelkomen om deze fraaie vorm van communiceren meester te maken en te blijven beoefenen.

Best 73es t u all,

Rick PA5NN.